Привітання

Вітаю всіх, хто цікавиться питаннями викладання фізики із застосуванням комп'ютерних технологій.

Конспекти уроків




Конспект уроку фізики в 7 класі            5.12.12
Тема:   Рух і взаємодія атомів і молекул. Залежність швидкості   руху атомів і молекул від температури тіла. Дифузія. Лабораторна   робота №8 «Дослідження явища дифузії в рідинах і газах».



Мета:  поглибити уявлення учнів про будову речовини,
            ознайомити з рухом і взаємодією молекул;
ознайомити з явищем дифузії і пояснити його з точки зору молекулярної   будови речовини;
розвивати практичні навички, вміння проводити спостереження, аналізувати результати, висловлювати думку, робити висновки;
виховувати відповідальність, старанність, акуратність, творчі здібності.
Тип:  урок засвоєння нових знань.
Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, роздруковані завдання для самостійної роботи, посудини з водою, фарба, пензлики, скляні пластинки, пластилін, два металевих циліндри.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
    Доброго ранку, шановні сьомикласники. Вітаю вас. Мене звуть Тетяна Олександрівна.  Пропоную працювати сьогодні за такими правилами:
Думаємо колективно,
Працюємо оперативно,
Сперечаємось доказово –
Це для всіх обовязково.
Перевірте наявність у вас підручника, зошита, щоденника, ручки, олівця, лінійки. Ви бачите на партах ще деякі предмети, вони знадобляться нам протягом уроку. Отже, починаємо. Бажаю всім гарної роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
    Пригадаємо, що ви вивчали на попередніх уроках.
    Подивіться на екран.
1.      Знайдіть зайву пару. Поясніть  свій вибір. (слайд 1)
2.      Які ви знаєте агрегатні стани речовини? (твердий, рідкий, газоподібний)
3.      Яка речовина в різних агрегатних станах має різну назву? (вода, лід, пара)
4.      З чого складається речовина? (з молекул і атомів)
5.      З чого складаються молекули? (з атомів)
6.      Який склад молекули води? (Н2О)
7.      Які розміри мають молекули і атоми? (долі нанометра, порядку 10-10м).
8.      Чи можна їх побачити у мікроскоп?(в оптичний – ні, тільки в електронний)
ІІІ. Мотивація.
     Вам було запропоновано провести вдома експеримент з двома склянками  води з цукром. Опишіть його результати. (Вислуховування відповідей учнів).
а) Про що свідчить «зникнення» шматочка цукру у воді? (частинки цукру розчинилися у воді).
б) Чи зникли молекули цукру? (розподілились по всій рідині)
в) Чи однакові результати отримали у випадках різних умов експерименту? (частинки рухаються неоднаково при різній температурі). Чи можете ви це  пояснити з точки зору молекулярної теорії?
Як ви вважаєте, що ми будемо вивчати на уроці? (рух, взаємодію молекул, залежність руху молекул від температури, перемішування речовин - дифузію).
Тема уроку:
 Рух і взаємодія атомів і молекул. Залежність швидкості руху атомів і молекул від температури тіла. Дифузія.
Лабораторна робота №8 «Дослідження явища дифузії в рідинах і газах».
Як ви вважаєте, чи буде  вивчення цієї теми корисним для вас? Хотіли б ви дізнатися, як правильно заварювати чай? Чому запах лимона розповсюджується по всьому приміщенню? Як врятувати пересолений суп? Які правила допоможуть боротися з плямами? Чи можуть злипнутися листи скла без клею?  (слайд 3) Відповіді на ці питання будемо шукати протягом уроку.
На уроці ми з вами будемо розвивати практичні навички, вміння  спостерігати, аналізувати, робити висновки, висловлювати свою думку.
     Відкрийте зошити, запишіть число – 5 грудня, тему уроку. (слайд 4)

ІV.  Вивчення нового матеріалу.
1) Нам відомо, що речовини складаються з молекул і атомів. Виникає питання – ці частинки рухаються чи є  нерухомими? Пригадайте домашній експеримент – як ви поясните, що вода стала солодкою? (молекули рухаються).
Які ще є підтвердження цьому? Повернемось до історії науки.
 (слайд 5, перегляд віртуального досліду). У 1827 році англійський ботанік Роберт Броун побачив у мікроскоп дивну поведінку зважених у воді  частинок пилку (тобто нерозчинених частинок). Він вирішив, що вони рухаються тому, що є живими. Але й подрібнений кам’яний пил у воді поводив себе таким же чином. Такий рух назвали броунівським. Майже через 80 років після того, як його описав Броун, вчені змогли пояснити його причину – безперервний «танок» зважених у воді частинок пилку або дрібного кам’яного пилу викликається їх «бомбардуванням» молекулами води. Це стало одним з підтверджень молекулярної будови речовин. Хоча самих молекул (мікрочастинок) не видно через оптичний мікроскоп (через їх дуже малі розміри), але можна спостерігати результати їх не скомпенсованих ударів на більш крупні макрочастинки.  Пізніше вчені встановили, що швидкість, з якою рухаються молекули, досягає сотень метрів за секунду, тобто молекули носяться зі швидкістю артилерійських снарядів! На малюнку  ви бачите траєкторію руху однієї з броунівських частинок.
    Висновок записати в зошиті:
Молекули і атоми безперервно рухаються в різних напрямках (хаотично).
Перегляд і пояснення  рухомої моделі руху води.
    2) Якщо молекули рухаються, чому ж тіла не розпадаються на окремі молекули? (молекули притягуються).
    У вас на партах є пляшки. Що міститься всередині «порожньої» пляшки? (повітря). З чого воно складається? (з молекул)  Візьміть  і стисніть цю пляшку обома руками. Що ви відчуваєте? Чому це вдалося зробити? Кришка закрита, тому кількість молекул в пляшці не змінилась.(між молекулами є проміжки) Але чому не вдається стиснути її дуже сильно? Чи можна зробити висновок, що молекули певним чином взаємодіють між собою? Тепер спробуйте стиснути пластмасову пляшку з водою, підручник, ластик. Що ви відчуваєте? Як ви гадаєте, чому?
     Це відбувається тому, що між молекулами і атомами речовини одночасно діють сили притягання і відштовхування. Молекули намагаються знаходиться на такій відстані, на якій сили їх притягання і відштовхування є рівними. При зменшенні відстані сили відштовхування переважають  над силами притягання. При збільшенні відстані сили притягання переважають над силами відштовхування. Але діють ці сили лише на відстанях, порівняних з розмірами самих молекул, тобто мілярдні частини метра.
Записати в зошиті висновок, замалювати схеми:
·         Молекули взаємодіють між собою.
·         При зменшенні відстані між ними переважають сили відштовхування.
·         При збільшенні відстані  - сили притягання.
Підтвердження наявності сил притягання між молекулами: кулясті краплини води (фото на слайді 14).              (Пояснення про пляшки)
Повернемось до питань, до були на початку уроку. На які з них ми вже могли б дати відповідь?

3) Атоми і молекули весь час знаходяться у русі. Це доводить і домашній дослід. Він  підтвердив, що молекули цукру після розчинення у воді розповсюдились по всій посудині. тобто молекули цукру перемішалися з молекулами води. Як називається це фізичне явище? Записали в зошит:
Дифузія - явище взаємного проникнення молекул однієї речовини в іншу внаслідок їх хаотичного руху.
Прочитали в підручнику – ст. 72 .
Чому молекули можуть проникати в іншу речовину? Чи змінюються при цьому явищі самі молекули контактуючих речовин?
Змішування фарби з водою у пляшці (демонструє вчитель). Що ми спостерігаємо? Після цього спостерігаємо, як швидко розповсюджується по класу запах дезодоранту.
    Тепер ви проведете невеличкий експеримент. Візьміть пензлик, наберіть на нього кілька крапель води з пляшки, нанесіть їх на лабораторне скло. (Будьте обережні зі склом.) Потім наберіть пензликом невеличку кількість фарби і доторкніться до середини краплі. Відмітимо час початку спостережень. Через деякий час перевіримо, що відбувається. Робимо висновки.
    Чи відбувається дифузія  в твердих тілах?  – Перегляд ЕП, урок 16,  фрагмент 6.
    Моделювання дифузії – з проекту випускника вашої гімназії Вагеника В.
  В якому стані дифузія відбувається найшвидше? Найповільніше? З чим це повязане?
   Подивились на стан краплі води з фарбою. Що помітили? Вдома повторіть такий дослід протягом більш тривалого часу. Проведіть також експеримент з розповсюдженням запахів у кімнаті. В цьому заключається лабораторна робота №8 «Дослідження явища дифузії в рідинах і газах». Вам необхідно вдома оформити роботу (на окремих аркушах.) На ст. 199 в підручнику описаний  хід роботи.  Можна використати інші досліди  - із використанням підфарбованої води, кави тощо. Дотримуйтесь правил безпеки під час виконання дослідів. Не забудьте зробити висновок.
     Дифузія відіграє важливу роль в природі і техніці. - ЕП, фрагмент 8.
(розповсюдження запахів у повітрі – для орієнтації тварин; покриття поверхні виробів алюмінієм, нікелем, хромом; цементація сталі; зварювання металів; в комп’ютерній техніці; в медицині – в стоматології під час пломбування зубів тощо).
Чи можемо ми тепер відповісти на питання, які пролунали на початку уроку?
    Ми зясували, що швидкість дифузії залежить від агрегатного стану речовини. А від чого ще? Чи впливає на швидкість дифузії температура? Про що ще свідчить домашній експеримент?
Бачимо, що швидкість дифузії залежить від температури речовин. Це дозволяє зробити висновок (записали в зошиті):
     З підвищенням температури швидкість хаотичного руху молекул збільшується.
  Повернемось до питань, які у нас залишились.

V. Дидактична гра «Ми – молекули»
Давайте трохи пограємо. Уявіть собі, що кожен з вас перетворився зараз на маленьку молекулу. Зараз ви знаходитесь на певних місцях, майже не змінюєте свого положення, відстані між вами невеликі. Для якого стану речовини це характерно? Поверніться до свого сусіда по парті, посміхніться йому, виставте долоні напроти один одного. А тепер я -  зовнішня сила – наказую вам наблизитись один до одного! Зобразіть, що при цьому відбувається між молекулами. А тепер я наказую вам віддалитися! Що відбувається з вами?
А тепер я перетворюю вас на газ. Покажіть своїми діями, що ви – в газоподібному стані. Дякую. Повертаємось в свій звичайний стан. Поаплодуємо собі. Ви знову учні 7 класу, і ми з вами продовжуємо урок.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1. Закінчить речення:
Молекули і атоми весь час …(хаотично рухаються)
Між молекулами речовини існують взаємнеі
Якщо тіло стискають, між молекулами переважають сили (відштовхування)
Якщо тіло розтягують, -  (притягання)
Дифузіяце
Швидкість дифузії залежить від
При нагріванні швидкість молекул

2. Виконання самостійної роботи (2 варіанта)
3. Перевірка самостійної роботи (взаємоперевірка)   )

VІІ. Домашнє завдання:
1.      Прочитати §9, відповісти на питання 1-7 усно;
2.      Оформити звіт до лабораторної роботи №8 (ст. 199);
За бажанням - Підготувати повідомлення про броунівський рух, значення дифузії; скласти сенкан про дифузію (зразок додається).   

  VІІІ. Оцінювання.







Відкритий урок з фізики у 7 класі
«Будова речовини»

Мета уроку:
  • сформувати  знання про будову речовини;
  • ознайомити із взаємодією і характером руху молекул в різних агрегатних станах;
  •  розвивати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;
  • формувати науковий світогляд;
  • розвивати уяву. 
Обладнання: 4 склянки з водою, фарба акварельна, пластилинові моделі молекул, мультимедійна дошка, проектор, компютер.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.


І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання




              
ІІІ.  Мотивація. Постановка проблемного питання.
Властивості тіла в різних агрегатних станах сильно відрізняються. Чим це можна пояснити?
 Проблемне питання уроку: Чим пояснюються різні властивості речовини в різних агрегатних станах? Треба знати, з чого складається речовина. Тема уроку: «Будова речовини». Епіграф уроку:


   
ІV. Вивчення нового матеріалу.
а) демонстрація досліду з розчинами фарби; обговорення, про що він свідчить;
б)  робота з електронним підручником (урок №15):
1. Різноманіття речовин.
2. Подільність речовини.
3. Атоми             /порівняння розмірів атомів/.
4. Будова атома /повторити заряди протона, електрона, нейтрона/.
5. Хімічні елементи.
6. Молекули     /показати моделі молекул з пластилину/.
7. Рух молекул і атомів.
8. Взаємодія молекул  (відштовхування, притягання ).
9. Висновки.
10. Тестові завдання (фронтальне обговорення).
в) Пригадали проблемне питання уроку; обговорення.  Пояснення завдання по рядам для гри « Ми – молекули».
г) робота з електронним підручником (урок№17):
    1. тверді тіла;
2. рідини;
3. гази.
д) перегляд анімаційних фрагментів – моделювання руху молекул.

V. Релаксація у вигляді гри « Ми – молекули».
Учні кожного ряду виходять до дошки і через 1 хвилину демонструють «поведінку» молекул в певному агрегатному стані.

VІ. Перевірка засвоєння матеріалу . Складання схеми будови речовини.

VІІ. Підведення підсумків уроку (інтерактивна вправа «Мікрофон»).
На уроці ми вивчили…
Речовина складається …
В природі існує  хімічних елементів близько …
З атомів складаються …
Молекули і атоми мають такі властивості: …
Атом складається з …
Якщо тіло стискають, між молекулами діє сила…
Якщо тіло розтягують, - …
При нагріванні швидкість руху молекул …
На уроці мені найбільш сподобалось…
Ці знання мені знадобляться…
VІІІ. Оцінювання за роботу на уроці. Домашнє завдання.






Комментариев нет:

Отправить комментарий

Кипіння